Książki

Książki

Powieści

Zachęcam do zapoznania się z obecnymi i przyszłymi projektami.

Światłocienie

Między kobietą a mężczyzną może wydarzyć się wiele. W różnych tonacjach, wariacjach, odcieniach i półcieniach.

Światłocienie to historia dwudziestopięcioletniej Justyny Furmarek, początkującej fotomodelki, która mierzy się z konsekwencjami skomplikowanej relacji sprzed lat z dużo starszym pracownikiem antykwariatu. Spotkania spędzane na słuchaniu muzyki, rozmowach o malarstwie, literaturze i życiu przekształciły się w złożoną, przepełnioną emocjami znajomość, będącą dla obojga formą ucieczki od rzeczywistości. Gdy Justyna odrzuca intratne zlecenie rozbieranej sesji zdjęciowej, zaczyna mieć wątpliwości, co wydarzyło się naprawdę, a co jest jedynie jej fantazją.



Ponieważ istotny wątek powieści skupia się wokół fotografii,

myślę, że ciekawym pomysłem byłoby zamieszczenie w książce czarno-białych zdjęć, które tworzyłyby dodatkowy kontekst do opisywanej historii. Gdyby były wykonane z uwzględnieniem światłocienia, to korespondowałoby to z tytułem. Takie eksperymentalne wydanie mogłoby stanowić wartość dodaną.

Wizualizacja. Zdjęcie wygenerowane za pomocą DALLE

Anna Zborowska odnosiła do tej pory sukcesy jako autorka opowiadań, obecnie zaś ukończyła pisać powieść, która wydaje mi się interesującą propozycją wydawniczą zarówno ze względu na swe cechy formalne, jak i poruszaną tematykę.

(…) Ten pozornie ograny schemat [uwiedzenie dziewczyny przez starszego od niej mężczyznę] w wersji tu podjętej nabiera wieloznaczności, pokazuje punkty zapalne relacji, nie tylko miłosnej, ale też domowej, przyjacielskiej, międzypokoleniowej; każdej społecznej. (…)

Język narracji jest zarazem neutralny zgodnie z wzorami powieści obyczajowo-psychologicznej, jak i bogaty, otwierający na niuanse, zgodnie z potencjalnie metaforycznym sensem tytułu. Główna bohaterka sporo myśli o wydarzeniach, ale autorka nie skąpi nam dobrze skrojonych dialogów.

Chętnie przeczytałabym tę prozę w okładkach.
INGA IWASIÓW
literaturoznawczyni,
krytyczka literacka, pisarka,
poetka, profesor nauk
humanistycznych
„Światłocienie” Anny Zborowskiej wpisują się w nurt prozy obyczajowo-psychologicznej, której młode autorki z dużą dozą empatii odnajdują się poprzez swoje bohaterki we współczesnym świecie równie młodych kobiet i dziewczyn.

Portret głównej bohaterki zyskuje u Zborowskiej na wiarygodności dzięki ukazaniu go w tonacji autobiograficznej oraz osadzeniu w świecie emocji osobistych, ale też typowo pokoleniowych. Cenna jest tu naturalność ukazanych doznań, przy równoczesnych wahaniach etycznych wrażliwej, poznającej dopiero życie bohaterki. Na uwagę zasługuje zwłaszcza wątek miłosnej fascynacji, która rodzi się między bohaterką a dużo starszym od niej mężczyzną – potraktowany bez pruderii, ale taktownie, bez moralizowania, lecz i bez naiwnej egzaltacji; na pewno zaś z uwagą należną tak nieoczywistemu, złożonemu uczuciu.

Zwłaszcza w czasach erotycznej hipokryzji, która tak chętnie dziś – nie tylko w Polsce – kryminalizuje międzypokoleniowe relacje miłosne, nie zostawiając miejsca na złożone procesy psychologiczne, które w ich ramach powstają.

Nie ulega jednak wątpliwości, że „Światłocienie” zyskają na wartości po – planowanym przez autorkę – pogłębieniu portretów psychologicznych drugoplanowych postaci oraz poszerzeniu perspektywy i wzbogaceniu o szczegóły szczecińskich realiów tej interesującej, dobrze napisanej opowieści. 
ARTUR DANIEL LISKOWACKI
polski prozaik, eseista, poeta, autor słuchowisk radiowych, krytyk teatralny
Powieść napisana przez Annę Zborowską to dojrzała historia o poszukiwaniu miłości, o dorastaniu, dojrzewaniu i odnajdywaniu własnej tożsamości. Ważnym atutem jest fakt osadzenia powieści w rzeczywistości współczesnego Szczecina, co nadaje jej lokalnego kolorytu. Książkę tę mogę śmiało polecić zarówno młodym czytelnikom, ale również tym, którzy doskonale znają się na współczesnej prozie. Jestem przekonany, że żaden miłośnik literatury nie przejdzie obok niej obojętnie.
RYSZARD ĆWIRLEJ
pisarz, dziennikarz,
starszy wykładowca UAM
„Światłocienie” to współczesna odmiana „bildungsromanu”, opowieści o stawaniu się dorosłym, dzisiejsza odpowiedź na „Buszującego w zbożu” J.D. Salingera.

Justyna nie jest oczywiście prostym odpowiednikiem Holdena Caufielda, ma własne problemy i dylematy, przedstawione przez pisarkę z dużym literackim talentem. Niewątpliwym atutem tekstu jest mocne i wiarygodne osadzenie opowieści w realiach polskiej szkoły oraz nieupiększony obraz obyczajów współczesnej młodzieży. Po prostu samo – nieproste – życie młodej damy w latach 20. XXI wieku.
JACEK INGLOT
pisarz, redaktor

Inne książki, które obecnie piszę

Głównie interesują mnie historie obyczajowe, ale eksperymentuję też z innymi gatunkami. Regularnie informuję o swoich projektach w mediach społecznościowych.

Wizualizacja okładek stworzona w celach ozdobnych.

Czynnik ludzki

Gatunek: kryminał, obyczajowe, dla kobiet

OPIS FABUŁY
Na północno-wschodnich przedmieściach Poznania ginie nieznany mężczyzna. Podkomisarz Katarzyna Kitkowska o pseudonimie „Kitka” podejrzewa, że zabójstwo ma związek z aferą gruntową, w której nielegalnie wyprowadzano pieniądze ze skarbu państwa. Ta sprawa wydaje się powiązana z zaginięciem 28-letniego pracownika firmy zajmującej się OSINTem, czyli analizą ogólnodostępnych informacji i zabezpieczeń informatycznych. Śledztwo prowadzi Kitkę przez zawiłości wirtualnego świata i jego niebezpieczeństw, a także miesza w jej życiu osobistym – zarówno realnym, jak i internetowym.

Wyścig na wózki

Gatunek: obyczajowe, literatura piękna

OPIS FABUŁY
Wyścig na wózki to intymny portret kobiety stawiającej czoło wyzwaniom rodzicielstwa. Przedstawia historię Doroty, matki 5-letniej dziewczynki w spektrum autyzmu i dziennikarki, która decyduje się na napisanie sensacyjnego reportażu o kontrowersyjnych metodach leczenia zaburzeń rozwojowych. Upatruje w tym szansy na awans w redakcji. W międzyczasie odkrywa talenty sportowe Mileny, dla której bieganie staje się sposobem na budowanie relacji z otoczeniem i pokonywanie własnych ograniczeń. Ona i córka zaprzyjaźniają się z ekscentryczną sąsiadką, byłą maratonistką. Ta znajomość w nieoczekiwany sposób przetestuje wartości i empatię Doroty, a także przypomni jej o przeszłych błędach i wyborach.

Lekcje milczenia

Gatunek: New Adult dla kobiet (18-25 lat), obyczajowe, romans

OPIS FABUŁY
Odważny, nieco zwariowany i charyzmatyczny polonista Jakub Orłowski wprowadza w swojej klasie niestandardowe metody nauczania. Zyskuje zainteresowanie nastolatków i ich podziw, ale zwraca również uwagę zaniepokojonej kadry pedagogicznej. Sytuacja wymyka się spod kontroli, gdy jedna z uczennic oskarża Orłowskiego o nadużycie relacji nauczyciel-podopieczna. Rozpoczyna się medialna nagonka inspirowana ruchem #metoo, która prowadzi do zaskakującego finału, zmieniając życie licealistów na zawsze.